Dominion Voting Systems did not lose its lawsuits against Giuliani and Powell

0
7


The claim: Dominion lost its lawsuits against Rudy Giuliani and Sidney Powell on Nov. 19

Dominion Voting Systems filed billion-dollar defamation lawsuits in January against attorney Sidney Powell and former New York Mayor Rudy Giuliani – allies of former President Donald Trump – who spread baseless claims that the company rigged the 2020 presidential election.

Conspiracy theories and false claims targeting Dominion, a private company supplying voting systems in 28 states, were repeatedly promoted on social media and on One America News Network and Newsmax, conservative television networks who are also accused of spreading misinformation in lawsuits filed by the company.

Following reports that Dominion would be taking action against Fox Corporation executives, posts surfaced claiming the company lost a separate legal battle on Nov. 19.

“Hold on….Dominion lost their lawsuit to Rudy Gulliani (sic) and Sidney Powell Today!!” reads a screenshot of a Nov. 19 tweet that was shared to Facebook, which generated more than 200 reactions in a few days.

Similar versions of the claim recently made their way to Twitter, where some users questioned the authenticity of the tweet. “Source? I can’t find anything on the net, so I doubt this is true,” one user replied.

Indeed, there’s no truth to this. USA TODAY debunked a claim in June that Dominion’s lawsuits against Giuliani and Powell were resolved, and while there have been developments since then, the cases remain open.

Special access for subscribers! Click here to sign up for our fact-check text chat

The user who shared the Facebook post did not return a request for comment.

Lawsuits are ongoing, legal records show

Dominion filed its lawsuit against Giuliani on Jan. 25, saying in a press release at the time that he “actively propagated disinformation to purposefully mislead voters.” It filed a lawsuit against Powell on Jan. 8 over unfounded claims that the company rigged the 2020 election.

There is no evidence widespread election fraud took place in the 2020 election, which election security officials described as “the most secure in American history.” Claims that Dominion’s voting machines “flipped votes” to President Joe Biden were proven baseless.

The cases against Giuliani and Powell are still active as of Nov. 23, according to courlistener.com, a site run by nonprofit The Free Law Project.

Kay Stimson, a spokeswoman for Dominion, also told USA TODAY via email the claim is false and that “both lawsuits are ongoing.”

In August, U.S. District Judge Carl Nichols allowed the defamation lawsuits to proceed, denying requests from Powell and Giuliani to dismiss the cases amid arguments that their statements were protected opinions.

“As an initial matter, there is no blanket immunity for statements that are ‘political’ in nature,” Nichols wrote in his ruling. The judge rejected arguments from Giuliani that Dominion may “only recover lost profits” and said the company’s complaint alleges lost profits with “adequate specificity.”

Fact check: What’s true about the 2020 election, vote counting, Electoral College

Powell filed a countersuit against Dominion on Sept. 24 seeking $10 million in damages, alleging the court lacks personal jurisdiction and that the company “assumed the risk of unfair and even false criticism” by entering the public arena. Dominion asked a D.C. federal judge to dismiss Powell’s counterclaim on Nov. 15.

Our rating: False

Based on our research, we rate FALSE the claim that Dominion lost its lawsuits against Giuliani and Powell on Nov. 19. Court records show the cases are still active and ongoing, and a spokesperson for Dominion confirmed the cases are still open. In August, a judge rejected requests from the defendants that the lawsuits be dismissed.

Our fact-check sources:

Thank you for supporting our journalism. You can subscribe to our print edition, ad-free app, or electronic newspaper replica here.

Our fact-check work is supported in part by a grant from Facebook.

This article originally appeared on USA TODAY: Fact check: Post makes false claim about Dominion’s defamation lawsuit





Source link